Kompletny przewodnik po rozpoczęciu własnej praktyki architektonicznej
Może właśnie skończyłeś szkołę i jesteś gotowy, aby stawić czoła prawdziwemu światu. Może jesteś zmęczony pracą dla innych firm, a może po prostu masz pasję do przedsiębiorczości. Niezależnie od powodu, myślisz, że nadszedł czas, abyś wywiesił gont i założył własną firmę architektoniczną.
Ale zanim zaczniesz rozdawać wizytówki, musisz odpowiednio założyć nową firmę. W tym artykule przyjrzymy się wszystkim, czego potrzebujesz, aby uruchomić swoją firmę architektoniczną i dać jej najlepszą możliwą przewagę.
Oto nasz przewodnik dotyczący zakładania własnego Biura architektonicznego w Warszawie
Wyznacz cele dla swojej firmy architektonicznej – i swojego życia
Zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję biznesową – a założenie własnej firmy to OGROMNA decyzja biznesowa – musisz mieć na uwadze cele na przyszłość. Twoje cele wyznaczają kierunek i przedmiot działalności. Pozwalają dopasować swój biznes do tego, czego chcesz w życiu w nadchodzących latach.
Cele Twojej firmy architektonicznej powinny zawsze być SMART i mogą odnosić się do wielkości firmy, przychodów, rodzaju pracy, którą chcesz wykonać lub miejsca, w którym firma ma się znajdować w określonym czasie. Pomyśl o 3-5 celach swojej firmy. Mogą obejmować:
- Jak duża ma być firma?
- Chcesz skupić się na pracy projektowej czy na zarządzaniu biznesem?
- Jakiego rodzaju projekty chcesz się podjąć?
- Dla jakich klientów chcesz pracować?
- Ile chcesz zarabiać?
- Chcesz sprzedać firmę za 5 lat?
- Chcesz zbudować firmę, która zapewni Ci dochód przez następne 20 lat?
Droga do sukcesu architektonicznego
Aby założyć własną firmę architektoniczną, potrzebujesz trzech rzeczy:
- Architekt (sprawdź)
- Wizja i determinacja (sprawdź)
- Pieniądze (to… och ).
Firmy potrzebują pieniędzy, aby przetrwać, a firmy w fazie rozruchu potrzebują więcej pieniędzy. Potrzebujesz pieniędzy, aby wynająć powierzchnię biurową, kupić sprzęt, uzyskać licencje, zbudować witrynę internetową, zatrudnić fotografa, opłacić wykonawców i utrzymać firmę i siebie, czekając, aż praca klienta się ustabilizuje.
Ilość potrzebnych pieniędzy będzie się różnić w zależności od dostępnych zasobów i rodzaju firmy architektonicznej, którą rozpoczynasz. Pracujesz sam, czy płacisz personelowi? Potrzebujesz biura, czy możesz pracować w domu?
Zanim zaczniesz zastanawiać się, skąd będą pochodzić pieniądze, usiądź i przygotuj wstępny budżet. Zastanów się, czego potrzebujesz, aby rozpocząć działalność firmy i jakie minimum musisz zapłacić rachunki za pierwszy rok. Wiedza o tym, ile pieniędzy potrzebujesz, jest pierwszym krokiem do finansowania Twojej nowej firmy architektonicznej.
Następnie musisz zbadać możliwości uzyskania tych pieniędzy. Możesz:
- Pożycz od banku, używając domu lub innych aktywów jako ubezpieczenia.
- Użyj własnych rezerw gotówkowych.
- Pożycz od rodzica, krewnego lub przyjaciela.
- Zabezpiecz fundusze poprzez dotację biznesową, fundusz zalążkowy lub anioła biznesu.
- Rozwijaj swoją firmę, aż osiągniesz zysk.
Wszystkie te opcje mają pozytywne i negatywne aspekty i możesz skorzystać z więcej niż jednej formy finansowania, aby rozpocząć działalność firmy. Na przykład możesz pożyczyć połowę potrzebnych pieniędzy od rodziców, a pozostałą część zaciągnąć w banku. Cokolwiek wybierzesz, ważne jest, abyś zapoznał się ze wszystkimi dostępnymi opcjami i porozmawiał z biegłym księgowym lub doradcą biznesowym przed podjęciem decyzji.
Wielu wschodzących architektów decyduje się na uruchomienie swojej pierwszej firmy. Trzymanie firmy na bootstrapach oznacza, że przynajmniej przez kilka lat wykorzystujesz własne pieniądze do jej finansowania – bez zewnętrznego wsparcia ze strony inwestorów, grantów czy finansowania.
Bootstrapping to ciężka praca, ale jest to jeden z najlepszych sposobów na zdobycie przewagi, ponieważ nie będziesz mieć żadnych pożyczek do spłaty ani zewnętrznych udziałowców, którym trzeba będzie odpowiedzieć. Masz świadomość, że wszystko, co kupujesz dla swojej firmy, pochodzi od Ciebie.
Ucz się od mędrców ze świata architektury
Na drodze do sukcesu architekta jest wiele błędów. Ale co by było, gdybyś mógł pominąć kilka z tych błędów? A co by było, gdybyś mógł uczyć się od kogoś, kto zaczynał tam, gdzie dzisiaj jesteś i zbudował dynamiczną, odnoszącą sukcesy firmę?
Zakładając firmę architektoniczną, powinieneś znaleźć architekta odnoszącego sukcesy, który będzie dla Ciebie mentorem. Będzie mógł udzielić bezcennych porad, co działa, a co nie.
Jak znaleźć mentora?
- Skontaktuj się z kilkoma firmami odnoszącymi największe sukcesy w Twojej okolicy i zapytaj dyrektorów, czy chcieliby porozmawiać.
- Porozmawiaj z osobami w Twojej sieci. Niech wszyscy wiedzą, że szukasz mentora. Ktoś może znać architekta, który rozważałby bycie mentorem.
- Skontaktuj się ze swoimi bohaterami architektury za pośrednictwem LinkedIn lub Twittera i zobacz, czy mogą być zainteresowani odpowiedzią na niektóre z Twoich pytań.
Odpowiednia struktura pomaga budować się na nogach … a także firmom architektonicznym
Od samego początku ważne jest, aby wybrać odpowiednią strukturę firmy dla swojej firmy architektonicznej i porozmawiać z prawnikiem i księgowymi o jej założeniu. O wiele łatwiej jest uzyskać te rzeczy od samego początku, a potem naprawić je później.
Odpowiedzialność to ogromny problem w świecie architektury. Porozmawiaj z prawnikiem handlowym i ubezpieczycielem i upewnij się, że jesteś odpowiednio ubezpieczony na wszystkie ewentualności. Nie ufaj przypadkowi, jeśli chodzi o strukturę firmy i licencje.
Pomyśl o sukcesie swojej firmy architektonicznej
Twoja marka jest tym, za co będziesz rozpoznawany. To jak garnitur, który nosisz na rozmowę kwalifikacyjną – przedstawia klientom i współpracownikom obraz tego, czym zajmuje się Twoja firma. Jedną z pierwszych rzeczy, które musisz zrobić, zakładając nowe biuro architektoniczne warszawa, jest zacząć myśleć o brandingu.
Jeśli nie masz doświadczenia jako grafik lub specjalista od marki, najlepiej zatrudnić firmę, która zajmie się tym za Ciebie. Porozmawiaj ze znajomymi i współpracownikami – czy ktoś wcześniej korzystał z agencji brandingowej?
Branding Twojej firmy będzie obejmował:
- Twoje podstawowe wartości biznesowe
- Twoje logo i papier firmowy
- Twoja docelowa grupa demograficzna – jakich klientów starasz się przyciągnąć?
- Logo i papier firmowy
- Projekt i kopia strony internetowej
- Projekt druku i wizytówki
- Fotografia
- Projekt i układ biura.
Kopanie architektonicznego tyłka z inspirującymi kontraktami
Mógłbym napisać cały artykuł tylko o znaczeniu i strukturze umów. Bob Borson, autor fantastycznego bloga Life of an Architect , nazywa Twoją umowę „najważniejszym dokumentem, którego nigdy nie wykorzystasz… miejmy nadzieję”. I ma rację – umowa (odpowiednio przygotowana przez profesjonalistę) chroni zarówno klienta, jak i architekta w razie problemów. Umowa określa oczekiwania dotyczące pracy od samego początku oraz określa harmonogram płatności i terminy płatności za usługi.
Tam, gdzie kiedyś uścisk dłoni mógł wystarczyć jako umowa, teraz dla przetrwania każdej firmy kluczowe znaczenie ma posiadanie solidnych, prawnie wiążących umów przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac. Umowa między architektem a klientem może składać się z wielu dokumentów, w tym:
- List intencyjny
- Wycena dokumentu
- Porozumienie o współpracy
- Regulamin
American Institute of Architects oferuje szereg ogólnych dokumentów prawnych dla architektury zawodu. Dokumenty te mogą służyć jako doskonały punkt wyjścia dla agencji, której brakuje gotówki. W Stanach Zjednoczonych dokumenty te są obecnie uważane za standardy branżowe, a inne profesjonalne instytucje na całym świecie poszły za ich przykładem i stworzyły własne dokumenty. Skontaktuj się z lokalną profesjonalną radą architektoniczną, aby zobaczyć, co jest dostępne, aby Ci pomóc.
Kreatywne przestrzenie dla kreatywnych ludzi: tworzenie biura Twojej firmy architektonicznej
Potrzebujesz miejsca do pracy. Fizyczna przestrzeń, w której możesz ustawić stół, komputer i narzędzia do rysowania, a także wygodne krzesła i ekspres do kawy na spotkania z klientami.
Miejsce, które wybierzesz, będzie zależało od wielkości Twojej firmy (jeśli jesteś tylko Ty, w porównaniu z zatrudnieniem dziesięciu pracowników), Twoich szczególnych gustów estetycznych oraz lokalizacji i bliskości potrzebnych udogodnień.
Praca z domu to opcja dla wielu początkujących architektów. Istnieje wiele zalet, w tym niższe koszty ogólne, wygodna i osobista przestrzeń oraz brak dojazdów do pracy. Niektórzy architekci pracują w domu, wychowując dzieci i choć nie jest to łatwe, może to być bardzo satysfakcjonujące.
Jednak większość domów nie jest przystosowana do pomieszczenia pracowni architekta. Potrzebujesz odpowiedniej przestrzeni i światła do swojej konfiguracji i musisz mieć świadomość, że będziesz również spotykać się z klientami w swoim domu. Wiele rodzin nie czuje się z tym komfortowo i jeśli nie możesz utrzymać porządku w domu lub wystrój lub projekt jest nieco przestarzały, nie zrobi to najlepszego wrażenia na klientach.
Niektórzy architekci rozwiązują ten problem, pracując w domu i wynajmując miejsca do pracy lub spotkań w mieście, gdy muszą spotkać się z klientami. Może to być świetna opcja, dopóki firma nie zgromadzi przepływów pieniężnych na wynajem stałej powierzchni biurowej.
Jeśli żadna z tych opcji nie działa, musisz znaleźć studio do wynajęcia. Wybierając studio, zwróć uwagę na następujące czynniki:
- Doskonała lokalizacja – biuro architekta nie musi mieć dobrego ruchu pieszego (ludzie zwykle nie szukają nowych butów, gdy nagle decydują się na wizytę u architekta), ale musi znajdować się w dobrej, centralnej lokalizacji z parkingiem dla klientów. Pomaga mi też, gdy biuro znajduje się w ładnej okolicy – mylne wrażenie może sprawiać architekt mieszkalny z wyższej półki, który ma biuro w parku przemysłowym.
- Przyjemne środowisko pracy – będziesz spędzać dużo czasu w tym biurze, więc upewnij się, że jest to przyjemne miejsce do pracy. Czy z ulicy jest dużo hałasu? Czy jest dużo naturalnego światła? Czy jest zimno zimą czy gorąco latem?
- Dobra cena – Porozmawiaj z innymi właścicielami firm w swoim mieście i dowiedz się, jakie są aktualne stawki za powierzchnie biurowe. Zapytaj znajomych i współpracowników, czy znają kogoś, kto wynajmuje powierzchnię – nigdy nie wiesz, możesz uderzyć bardzo dużo!
- Solidna umowa – co obejmuje leasing? Za jakie dodatkowe opłaty i prowizje jesteś odpowiedzialny? Do kogo dzwonisz w nagłych wypadkach? Upewnij się, że na wszystkie te pytania udzielono pisemnych odpowiedzi w umowie dzierżawy. Przed podpisaniem poproś prawnika o sprawdzenie umowy.
- Przestrzeń, która odzwierciedla Twoją osobowość i zasady projektowania – na przykład jeśli specjalizujesz się w zrównoważonym, przyjaznym dla środowiska projektowaniu, poszukaj przestrzeni biurowej zbudowanej w sposób zrównoważony.
Zestaw narzędzi architekta
Tak jak budowniczy ma skrzynkę z narzędziami, a żongler ma swoje jaja, tak dobry architekt ma zestaw narzędzi i sprzętu, które pomogą mu wykonać najlepszą pracę. Oto kilka podstawowych elementów potrzebnych do skonfigurowania biura:
- Biurko – większość architektów korzysta z dużego biurka, dzięki czemu mogą rozłożyć się i pracować nad dużym papierem lub wieloma projektami jednocześnie. Nienawidzę dużych biurek, bo uważam, że robię w ten sposób więcej bałaganu. Wybierz biurko, które lubisz – o ile jest wygodne i na odpowiedniej wysokości.
- Wygodne krzesło – jeśli nie zdecydujesz się na stojące biurko, spędzisz dużo czasu na tym krześle, więc zrób to najwygodniejsze krzesło, jakie możesz.
- Smartfon – potężne narzędzie, które możesz zabrać wszędzie – przenośny kalkulator, serwer poczty elektronicznej, przeglądarka, kalendarz, aparat i tablica do rysowania… i wiele więcej.
- Kalka techniczna – zawsze miej pod ręką rolkę tego papieru – nawet jeśli wykonujesz większość swojej pracy w programie CAD, znajdziesz niezliczone zastosowania w całym biurze.
- Ekspres do kawy lub dystrybutor przekąsek – co dobrego jest w biurze, jeśli nie możesz go zaopatrzyć w paliwo, aby działać? Lubię mieć lodówkę na piwo zaopatrzoną w zdrowe przekąski i zielony sok, podczas gdy inny kolega ma ekspres do kawy fantazyjny i dozownik gumy.
- Różnorodne linijki i łuski – będziesz ich używać CAŁY CZAS.
- Materiały referencyjne – książki, czasopisma, regulaminy rady, broszury, wytyczne… będziesz potrzebować półki z niezbędnymi materiałami do czytania.
- Długopisy, ołówki, kalkulatory, artykuły biurowe – Powód powinien być oczywisty.
- Aparat – brzmi głupio, ale zdziwisz się, jak często go używasz. Przynajmniej ważne jest, aby zrobić zdjęcia kilku pierwszych projektów, które ukończysz w swoim portfolio, a niektóre obrazy z całego biura będą stanowić świetne funkcje w Twojej witrynie.
Zarządzanie przepływem pracy jako architekt rozruchowy
Jako architekt musisz śledzić wiele aspektów każdej pracy – a to może być bardzo trudne, jeśli masz więcej niż jednego klienta na raz lub jeśli pracujesz z wieloma podwykonawcami lub pracownikami. Zarządzanie przepływem pracy to jeden z kluczowych elementów odnoszącej sukcesy firmy architektonicznej – jeśli dokładnie wiesz, jak długo trwa każda praca, na jakim etapie się ona znajduje, kto nad nią pracuje i ile na niej zarobiłeś, będziesz mógł ocenić regularnie, co działa, a co nie.
WorkflowMax oferuje oprogramowanie do zarządzania przepływem pracy oparte na chmurze, zaprojektowane z myślą o potrzebach architektów i innych projektantów.
- Śledzenie czasu – śledź, ile czasu zajmuje ukończenie każdego etapu projektu. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, czy nie pobierasz opłat za niektóre aspekty swojej pracy.
- Zarządzanie projektami – twórz terminy, dziel projekty architektoniczne na zadania, zaznaczaj ważne kamienie milowe i twórz automatyczne powiadomienia o nadchodzących terminach.
- Fakturowanie: fakturowanie zbiorcze, faktura za wiele prac, faktury generowane w czasie rzeczywistym i markowe szablony faktur.
- Twórz raporty – poznaj tajniki przepływu pracy, korzystając z szeregu funkcji raportów.
- Współpraca – wszyscy pracownicy, kontrahenci i klienci mogą logować się do WorkflowMax i dodawać treści, podpisywać etapy i robić notatki na temat projektu.
- Oparty na chmurze – uzyskaj dostęp do wszystkich danych projektu w dowolnym momencie, z dowolnego urządzenia, w dowolnym miejscu na świecie.
Znajdź projekt, który Cię ekscytuje
Zbyt często słyszę historie młodych architektów, którzy zakładają własne firmy, a potem tak grzęzną w prowadzeniu firmy, że nie mogą robić tego, co naprawdę im się podoba – projektować budynki. To ryzyko, przed którym stoją wszyscy właściciele firm – jeśli nie podoba ci się strategia, networking, administracja i inne obowiązki związane z prowadzeniem firmy, musisz albo zlecić je komuś innemu, albo wrócić do bycia pracownikiem.
Osiągnięcie równowagi jest niezbędne dla firmy odnoszącej sukcesy i przynoszącej satysfakcję. Niestety, jest to coś innego dla każdej osoby, więc nie można się tego nauczyć obserwując innych. Musisz eksperymentować z różnymi sposobami robienia rzeczy, aż znajdziesz model biznesowy i równowagę, która będzie dla Ciebie odpowiednia.
Sieć, sieć, sieć!
Jeśli chcesz zacząć budować reputację i zdobywać klientów, po założeniu sklepu pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest nawiązanie kontaktów i zdobycie tam swojego nazwiska. Jednym ze sposobów, w jaki możesz to zrobić, jest dołączenie do lokalnych grup i wydarzeń umożliwiających nawiązywanie kontaktów biznesowych oraz rozpoczęcie spotkań i poznawania innych lokalnych firm. Dobrym miejscem na rozpoczęcie jest lokalny oddział Izby Handlowej lub formalne grupy sieciowe, takie jak BNI lub Venus.
Możesz także zacząć przyglądać się sieciowaniu online. Otwórz konto na Twitterze, skonfiguruj profil LinkedIn i zacznij szukać miejsc online, w których mogą spędzać czas potencjalni klienci. Na przykład, jeśli specjalizujesz się w projektowaniu pasywnym, spędzaj czas na forach, na których ludzie mówią o zrównoważonym projektowaniu.
Zgłaszaj swoje najlepsze projekty do konkursów architektonicznych
Jako nowa firma zechcesz wyróżnić się w społeczności projektantów, a jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie tego jest zdobycie nagród za projekt i zdobycie ich. Często – wielu architektów nie wierzy, że mają szansę, więc nie wchodzą, a Ty będziesz konkurować z małą pulą kandydatów. Wygrywanie lub umieszczanie w konkursach projektowych zapewni Ci trochę rozgłosu i mnóstwo pracy, którą możesz pokazać klientom – nawet jeśli Twoje projekty nigdy nie zostaną zbudowane, pokażą światu, co możesz zrobić.
Założenie firmy architektonicznej nie jest czymś, co można zrobić w weekend. Połączenie wszystkich wymaganych elementów w spójną całość wymaga czasu, pieniędzy i determinacji. Nie tylko myślisz o praktycznej stronie prowadzenia biznesu – upewniając się, że masz wszystkie narzędzia potrzebne do wykonania pracy – ale musisz zacząć myśleć o strategii wysokiego poziomu: jaka będzie Twoja marka? Jak zamierzasz przyciągnąć klientów? Jak chcesz, aby Twoja firma się rozwijała? Ale kiedy zaczniesz, znajdziesz się na jednej z najbardziej szalonych, ale najbardziej satysfakcjonujących przejażdżek kolejką górską w Twojej karierze.