Szlifowanie zaworów – jak to działa ?
W przypadkach, gdy gniazda i głowice zaworów pokryte są warstwą sadzy, ale są mało zużyte, czyszczenie i docieranie powierzchni zaworów i gniazd może być ograniczone do czyszczenia i docierania powierzchni zaworów i gniazd. Jeśli gniazdo zaworu i powierzchnie gniazda są zużyte, wżarte, spalone lub uszkodzone w inny sposób, należy zeszlifować zawory i skosy na głowicach czy gniazdach, aby je całkowicie usunąć.
Szlifowanie zaworów odbywa się na specjalnej maszynie
Napawanie zaworu jest przeprowadzane w celu przywrócenia wymaganego wykończenia powierzchni stopki zaworu (na tarczy zaworu). Wykonuje się to podczas remontu silnika. Operacja ta jest skomplikowana i wymagająca i może być przeprowadzona tylko na specjalnej maszynie. Nie zaleca się wykonywania szlifu w garażu, ponieważ najmniejsza niedokładność może doprowadzić do uszkodzenia głowicy zaworu, w wyniku czego nadaje się ona tylko do wyrzucenia. Nawet najmniejsze drgania podczas szlifowania lub niewłaściwy kąt drastycznie obniżą jakość szlifowania zaworów, a na powierzchniach skośnych zaczną pojawiać się małe zagrożenia i ślady po wykruszeniu.
Technicy warsztatowi wiedzą, jak uniknąć niedokładności i uszkodzeń podczas szlifowania zaworów. W tym celu do istniejącego urządzenia mocującego dodano dodatkowy wspornik – lunetę szybkomocującą. Podczas gdy zawór jest zaciskany w urządzeniu, ruchomy uchwyt sprężynowy podpórki jest dociskany i zawór jest wsuwany w zacisk tulei zaciskowej aż do oporu. Następnie zawór i tuleja zaciskowa zostają zaciśnięte nakrętką, a uchwyt zostaje opuszczony. Przy tym wszystkim zawór jest zamocowany na dwóch podporach, co sprawia, że proces szlifowania jest wygodniejszy, bezpieczniejszy i szybszy.